W 2011 r. przypada jubileuszowa, X edycja konkursu Europejski Znak Innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych. Za co polskie projekty od dziesięciu lat otrzymują certyfikaty komisarza Unii Europejskiej ds. wielojęzyczności?
Europejski Znak Innowacyjności (European Language Label - ELL) to certyfikat przyznawany projektom promującym nowatorskie inicjatywy w zakresie nauczania języków obcych. Konkurs koordynowany jest przez Komisję Europejską, a organizowany przez poszczególne państwa członkowskie UE. W przypadku Polski, jury powołuje Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowa Agencja Programu “Uczenie się przez całe życie”. Dostępna na stronie internetowej KE baza zawiera obecnie aż 1300 nagrodzonych projektów z 27 krajów.Konkurs ELL jest odpowiedzią m.in. na dyrektywę Rady Europejskiej, wzywającą do nauki co najmniej dwóch języków obcych od najmłodszych lat. Program zakłada, że posługiwanie się językami obcymi jest jedną z kluczowych umiejętności niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie i na rynku pracy. Stąd szczególny nacisk kładziony jest na promowanie wczesnego rozpoczynania nauki języków, uczenia najmłodszych poprzez zabawę, przy jednoczesnym angażowaniu w proces rodziców.
- Nauka języków obcych dla dzieci wymaga specjalnego podejścia, aby nie obarczać małego ucznia abstrakcyjnymi ćwiczeniami, których i tak nie będzie potrafił wykorzystać. Dlatego wpadliśmy na pomysł opracowania metody opartej na baśniowym motywie rodziny Blabbersów. Jury doceniło nasz program, który zachęca dzieci do spontanicznego wykorzystania języka w nazywaniu otaczającej rzeczywistości, dzięki imitowaniu naturalnych kontekstów językowych i stymulowaniu wszystkich zmysłów ucznia – mówi jedna z laureatek konkursu, pani Monika Ferreira, Właściciel i Dyrektor Zarządzająca MAŁA LINGUA & LINGUA TEENS SPACE, szkoły języków obcych dla dzieci i młodzieży.
W konkursie mogą brać udział zarówno instytucje (szkoły publiczne, prywatne, itd.), indywidualni nauczyciele, jak i osoby uczące się języków w ramach plebiscytu „Języki obce to moja pasja”. Wszystkie zgłoszenia muszą spełniać kilka podstawowych warunków. Przede wszystkim, każdy z projektów powinien mieć wielostronny charakter, a metody i materiały edukacyjne stosowane w trakcie jego realizacji pozwalać na twórcze wykorzystywanie języka obcego. Pożądane jest także, aby autorskie pomysły wnosiły tzw. „edukacyjną wartość dodaną” do dotychczasowych krajowych praktyk nauczania i uczenia się języków obcych. Ponadto, działania podejmowane w ramach projektów powinny mieć wymiar europejski i promować językową różnorodność UE. Ostatnim warunkiem przystąpienia do konkursu jest możliwość zastosowania innowacji w nauczaniu języków obcych różnych grup wiekowych, funkcjonujących w innych krajach i kontekstach kulturowych.
Każdego roku plebiscyt przyjmuje jednak specyficzne priorytety. Motywem przewodnim tegorocznego konkursu były trzy dyrektywy: promocja nauki języka w społeczności lokalnej, doskonalenie umiejętności językowych jako przygotowanie do pracy zawodowej oraz CLIL - (Content and Language Integrated Learning) - zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu.
Rozdanie certyfikatów dla laureatów X edycji konkursu Europejski Znak Innowacyjności odbędzie się 28 września 2011 r. na Uniwersytecie Warszawskim podczas konferencji "Kompetencje językowe podstawą sukcesu zawodowego i społecznego w Europie".
Kinga Syrek
Szkoła Języków Obcych MAŁA LINGUA & LINGUA TEENS SPACE to ogólnopolska sieć szkół językowych dla dzieci i młodzieży. Mała Lingua opiera swój program nauczania o autorski bajkowy motyw Rodziny Blabbersów z Livendell, za który otrzymała Europejski Znak Innowacyjności. Firma udostępnia swoje koncepcje na zasadzie franczyzy ciągle rosnącej liczbie nowych placówek w całej Polsce.
Link do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/dekada-polskich-innowacji-w-nauczaniu-jezykow-1